Bernard Koziróg
BIBLIA CZYLI PISMO ŚWIĘTE

CO TO JEST BIBLIA?
Biblia to księga niezwykła, nazywana nie tylko Pismem Świętym, ale również Słowem Bożym 
czy Księgą Ksiąg.

Nazwa „Pismo Święte” jest tłumaczeniem łacińskiego wyrażenia „Sacra Scriptura”. Jest też 
odpowiednikiem greckich „graphai hagiai” (pisma święte). Nazwą tą często posługiwali się 
Chrystus i apostołowie[1].

Termin „Biblia” jest greckim i łacińskim tłumaczeniem starotestamentowych hebrajskich 
określeń pism świętych „serafim”, używanych przez proroków[2]. Słowo „Biblia” — liczba 
mnoga od słowa greckiego „biblos” (książka), upowszechnione zostało przez Hieronima. 
Obecnie za przekładem łacińskim posiada formę liczby pojedynczej.
Już w czasach Starego Testamentu posługiwano się nazwą „Słowo Boże”[3]. Używa go też 
Nowy Testament[4].

Pismo Święte jest właściwie zbiorem wielu ksiąg. Kanon Biblii zawiera 66 ksiąg, jest 
więc w swej istocie prawdziwą księgą ksiąg. Dzieli się na dwie części: Stary i Nowy 
Testament. Stary Testament z kolei dzieli się na pięć części. Pierwsza z nich to tzw. 
Pięcioksiąg Mojżesza, obejmujący pięć pierwszych ksiąg Pisma Świętego. Księgi te nazywane 
są zwykle księgami Mojżeszowymi lub określane następującymi nazwami: Księga Rodzaju, 
Księga Wyjścia, Księga Kapłańska, Księga Liczb, Księga Powtórzonego Prawa. Druga część 
obejmuje księgi historyczne, od Księgi Jozuego do Estery. Kolejna część to księgi 
poetyckie, od Księgi Joba do Pieśni nad Pieśniami. Następną grupę stanowią księgi 
proroków większych, od Księgi Izajasza do Daniela. Wreszcie piąta część zawiera księgi 
proroków mniejszych, od Ozeasza do Malachiasza.
Nowy Testament dzieli się na trzy grupy. Na początku są księgi historyczne, tj. cztery 
Ewangelie i Dzieje Apostolskie. Drugą grupę stanowią Listy, głównie apostoła Pawła, ale 
nie tylko. Na końcu Nowego Testamentu znajduje się Apokalipsa, czyli Objawienie św. 
Jana. Jest to księga prorocza[5].

Biblia przedstawia olbrzymie bogactwo treści i zagadnień, od codziennych spraw 
człowieka, poprzez głębsze problemy życia aż do spraw transcendentalnych, zbawczych. 
Na pierwszych stronach przedstawia dzieło stworzenia świata i człowieka, ukazuje 
panoramę raju, dzieje ludzkości i narodu wybranego. Wreszcie, gdy „nadeszło wypełnienie 
czasu, zesłał Bóg Syna swego”[6].

Pojawia się Jezus Chrystus, Bóg-Człowiek, centralna postać Pisma Świętego. Następnie 
Biblia ukazuje działalność apostołów, wreszcie nakreśla nowotestamentową historię 
Kościoła Bożego. Opis kończy się wizją nowej ziemi, raju odzyskanego. Tak więc Pismo 
Święte prowadzi czytelnika od raju do raju. A pomiędzy stworzeniem i nową ziemią 
rozciąga się historia biblijna, przedstawiająca dramat grzechu, w którym dobro i 
sprawiedliwość odnoszą ostateczne zwycięstwo.
Stanowisko człowieka ukazuje Biblia w perspektywie wieczności, nadając tym samym życiu 
ludzkiemu głęboki sens. Wyjaśnia również złożone problemy świata i ludzi, tajemnice i 
paradoksy wiary, postuluje postęp w dziedzinie ducha, tchnie nadzieją i optymizmem. 
Jest także bogatym źródłem nauki wiary i pouczeń religijno-moralnych. Szczególnym 
akcentem Pisma Świętego są proroctwa. Oświecają dzisiejszą współczesność i pokazują 
przyszłość naszej planety oraz cywilizacji.
Księga Ksiąg ma ok. 40 autorów. Byli to święci Boży ludzie[7], mieszkańcy starożytnego 
Wschodu, którzy żyli w ciągu szesnastu wieków, tak długo bowiem Biblia powstawała. Byli 
wśród nich królowie i mędrcy, prawodawcy i filozofowie, uczeni i ludzie prości, wodzowie 
i rybacy, apostołowie i prorocy. Mimo tej wielości autorów, czasu i miejsc powstania 
poszczególnych ksiąg, Pismo Święte wykazuje zdumiewającą jednolitość treści, niemożliwą 
do osiągnięcia przez myśl wyłącznie ludzką.

JAK POWSTAŁ STARY TESTAMENT?
Na początku Starego Testamentu znajdujemy pięć ksiąg Mojżeszowych, które często nazywane 
są również Torą lub Pentateuchem. Pochodzą one z XV wieku p.n.e. Mojżesz jest bez 
wątpienia ich autorem. Wskazują na to takie dowody, jak jego działalność literacka[8], 
znajomość Egiptu, pustynny koloryt opisu wędrówki czy względy filologiczne. O autorstwie 
Mojżesza świadczą też inne księgi Starego Testamentu, a nawet sam Chrystus. To oczywiście 
nie wyklucza późniejszych natchnionych uzupełnień redakcyjnych[9].

Mojżesz rozpoczął pisanie prawdopodobnie jeszcze przed wyjściem Izraela z Egiptu, tj. 
przed rokiem 1445 p.n.e.[10] Wszystko wskazuje na to, że Mojżesz oprócz Pięcioksięgu 
napisał również Księgę Joba, i że jest ona starsza od Księgi Rodzaju[11].

Działalność pisarską prowadził również następca Mojżesza, Jozue, który także napisał 
księgę, nazwaną od jego imienia Księgą Jozuego. Z kolei prorok Samuel (XI w. p.n.e.) 
prawdopodobnie napisał księgi Sędziów i Rut. Natomiast za czasów panowania Saula i Dawida 
powstały księgi Samuelowe, które posiadają autorstwo zbiorowe[12]. Na przełomie w. VII 
i VI p.n.e. napisane zostały Księgi Królewskie, a po niewoli babilońskiej ostatnie księgi 
historyczne: Kroniki, Ezdrasza i Nehemiasza. Dawid (X w. p.n.e.) był głównym autorem 
Księgi Psalmów, najpiękniejszego zbioru religijnej poezji i pieśni, a jego syn Salomon 
napisał Przypowieści, Księgę Kaznodziei i Pieśń nad Pieśniami. Od IX — V w. p.n.e. 
powstały księgi proroków Jonasza, Amosa, Micheasza, Izajasza, Nahuma, Abakuka, Sofoniasza, 
Jeremiasza, Abdyjasza, Ezechiela, Daniela, Zachariasza i Malachiasza.

Po powrocie z niewoli babilońskiej, za czasów Nehemiasza i Ezdrasza (V w. p.n.e.), doszło 
do powstania urzędowego i zamkniętego zbioru ksiąg świętych, czyli kanonu, stanowiącego 
dla Izraela najwyższą normę wiary i postępowania. Troskliwą opiekę nad księgami roztoczyli 
uczeni w Piśmie, tzw. soferim, którzy po ustaleniu określonej formy tekstu przepisywali 
go bardzo starannie, niczego nie dodając ani ujmując. Tekst był podzielony na wersety, 
które były policzone. To przyczyniło się do zachowania czystości tekstu. Całość była 
podzielona na trzy zasadnicze części: Zakon, Prorocy i Pisma, i w takim stanie Stary 
Testament przetrwał do czasów Chrystusa, który nauczał tego, co było napisane w „zakonie 
Mojżesza, u proroków i w psalmach (pismach)”[13]. Według ówczesnej rachuby kanon obejmował 
22 księgi. Potwierdza to Józef Flawiusz: „Nie posiadamy miliardów sprzecznych ze sobą 
ksiąg, przeczących jedna drugiej. Nasze księgi, te, które słusznie są uznane, wyrażają 
się cyfrą 22 i zawierają historie wszystkich czasów. Pięć z nich to księgi Mojżesza 
obejmujące zakon i historie od narodzin człowieka do śmierci przywódcy Izraelitów. Okres 
obejmuje około trzech tysięcy lat. Prorocy, następujący po Mojżeszu, napisali historie 
wydarzeń współczesnych im od śmierci Mojżesza do Artakserksesa, następcy Kserksesa, w 13 
księgach. Pozostałe 4 księgi zawierają hymny na cześć Boga oraz wskazówki postępowania w 
życiu”[14].

Powstaje pytanie: Jak te 22 księgi mają się do 39, które teraz znajdują się w Starym 
Testamencie? Jeśli uwzględni się, że Księga Rut występowała łącznie z Księgą Sędziów, 
Treny Jeremiasza razem z Księgą Jeremiasza, zaś księgi 12 mniejszych proroków tworzyły 
osobną księgę, a Księgi Samuela, Królewskie i Kroniki stanowiły księgi pojedyncze, to 
okaże się, że starotestamentowy kanon obejmował w sumie 39 ksiąg Biblii hebrajskiej i 
rozpoczynał się Księgą Rodzaju, a kończył Księgą Kronik. Liczbę 39 ksiąg, które tworzyły 
kanon, potwierdza również Talmud babiloński oraz liczni Ojcowie Kościoła z Hieronimem i 
Augustynem na czele[15]. Starotestamentowy kanon Biblii hebrajskiej raz jeszcze został 
potwierdzony na synodzie rabinistycznym w Jamnie, ok. roku 100 n.e.

Kanon Starego Testamentu nie obejmował jednak tzw. apokryfów czyli pism powstałych po 
czasach Ezdrasza i Nehemiasza, a szczególnie następujących ksiąg: Tobiasza, Judyty, 
Mądrości, Eklezjasty, Barucha, dwóch Ksiąg Machabejskich. Księgi te dopiero na soborze 
trydenckim (1545-1563) włączone zostały do Starego Testamentu Biblii katolickiej, jako 
tzw. księgi deuterokanoniczne[16].

JAK POWSTAŁ NOWY TESTAMENT?
Nowy Testament powstał w krótszym czasie niż Stary Testament. Nastąpiło to w latach 
51-96 n.e. w wyniku apostolskiej katechezy ewangelicznej oraz działalności pisarskiej 
apostołów i uczniów apostolskich. W ten sposób powstało 27 ksiąg. Ewangelia Chrystusowa, 
owa dobra nowina o zbawieniu, głoszona początkowo ustnie, w miarę upływu czasu i potrzeby 
utrwalana była na piśmie. W ten oto sposób powstały cztery Ewangelie. Właściwie jest to 
jedna ewangelia, ale w opisie czterech ewangelistów. Dwaj z nich byli apostołami (Mateusz 
i Jan), dwaj apostolskimi uczniami i ich współpracownikami (Marek i Łukasz).

Mateusz napisał swą Ewangelię przed zburzeniem Jerozolimy. Miała to być apologia Jezusa, 
zapowiedzianego już w czasach starotestamentalnych Mesjasza, z myślą o czytelniku 
żydowskim. Najstarszą jest jednak Ewangelia Marka. Jej autora można nazwać biografem 
Jezusa. Pisał on opierając się na katechezie Piotra, którego był współpracownikiem, z 
myślą o czytelniku rzymskim. Z kolei Łukasz, lekarz i współpracownik Pawła, napisał swą 
Ewangelię ok. roku 69 z myślą o czytelniku greckim, na podstawie bogatego materiału 
źródłowego zebranego od tych, którzy byli naocznymi świadkami wydarzeń[17]. Łukasz jest 
też autorem Dziejów Apostolskich. Ostatnią Ewangelię napisał Jan ok. roku 96. Jest to 
dzieło teologiczne, ukazujące boskość Jezusa, Zbawiciela świata, stanowiące dopełnienie 
poprzednich trzech Ewangelii.

Jeśli chodzi o listy apostolskie, to sam Paweł napisał ich czternaście[18]. Podczas 
drugiej podróży misyjnej powstały w Koryncie oba listy do Tesaloniczan, w czasie trzeciej 
podróży misyjnej oba listy do Koryntian, napisane w Efezie i Macedonii, oraz listy do 
Rzymian i Galacjan, napisane w Koryncie. Cztery listy, tzw. więzienne (do Efezjan, 
Filipian, Kolosan i Filemona) napisał Paweł podczas pierwszego uwięzienia w Rzymie. 
Pozostałe, tzn. oba listy do Tymoteusza, do Tytusa i do Hebrajczyków, pochodzą z ostatnich 
lat życia apostoła. Prócz listów Pawłowych, w Nowym Testamencie znajdujemy następujące 
tzw. listy powszechne: Jakuba, Judy, 1 i 2 Piotra oraz trzy listy Jana. Ostatnią księgą 
jest Apokalipsa, którą Jan napisał na wyspie Patmos.

Autorytet pism Nowego Testamentu potwierdzili wcześni pisarze chrześcijańscy, zwłaszcza 
z drugiej połowy I wieku i pierwszej połowy II wieku, oraz tzw. Ojcowie Kościoła. Ilość 
występujących w ich pismach cytatów z Nowego Testamentu, jak również przywiązana do nich 
powaga i sposób ich cytowania, identyczny z cytowaniem pism Starego Testamentu, dowodzi, 
że na początku II wieku n.e. za księgi miarodajne i natchnione uważano wszystkie księgi 
Nowego Testamentu wchodzące w skład dzisiejszego kanonu. Fakt ten świadczy, ze kanon był 
właściwie ustalony już pod koniec czasów apostolskich[19]. Nowy Testament napisany został 
w języku greckim, powszechnie używanym przez ludność imperium rzymskiego, tzw. dialektem 
koine, w przeciwieństwie do Starego Testamentu, który w większości napisany został w 
języku hebrajskim. Tylko nieliczne fragmenty są w języku aramejskim[20].


Przypisy:
	1 Zob. Jan 5,39; 10,35; Mat. 21,42; Rzym. 1,2; 2 Tym. 3,15.
	2 Zob. Izaj. 34,16; Dan. 9,2.
	3 Np. w Przyp. 13,13.
	4 Łuk. 4,4; Mar. 7,13.
	5 Ponadto każda księga dzieli się na rozdziały, a rozdziały na wersety. Wersety 
	zaopatrzone są w większości w odnośniki do wyrażeń paralelnych, które 
	uprzystępniają treść Pisma Świętego, czynią je przejrzystym, bardziej 
	komunikatywnym, pozwalają na szybkie odnalezienie tekstów lub zdań, co w dużym 
	stopniu ułatwia czytanie i głębsze studiowanie 
	Biblii.
	6 Gal. 4,4.
	7 Zob. 2 Piotra 1,21.
	8 Zob. 2 Mojż. 17,14; 24,4.
	9 Np. 5 Mojż. 34,1-12.
	10 E. White, Patriarchowie i prorocy, s. 233.
	11 Zob. Talmud Babiloński Baba Bathra, 14b, 15a.
	12 1 Kron. 29,29.
	13 Łuk. 24,44.
	14 J. Flawiusz, Contra Appionem, 1.8.
	15 Baba Bahtra 14b-15a; Zob. Cz. Jakubiec, Wstęp ogólny do Pisma Świętego, 
	s. 68.69.
	16 Por. Z. Łyko, Spotkanie z Biblią, s. 30.
	17 Łuk. 1,2.
	18 Niektórzy przyjmują, że Paweł napisał trzynaście listów, a List do 
	Hebrajczyków napisany został przez innego autora.
	19 Zob. E. Dąbrowski, Prolegomena do Nowego Testamentu, s. 47.48.52.
	20 Por. 1 Mojż.31,47: Jer. 10,11; Dan. 2,4-7.28; Ezdr. 4,6-8.18; 7,12-26.


	Materiał ukazał się drukiem w książce „Tajemnice i proroctwa Biblii”.
	=====================================================================
	(c) 2001 Chrześcijański Serwis NADZIEJA.PL
	Wszelkie prawa zastrzeżone.
	NADZIEJA.PL Sp. z o.o., 1 Maja 39, 05-807 Podkowa Leśna
	http://nadzieja.pl, e-mail: redakcja@nadzieja.pl
	=====================================================================